Klantenservice › FAQ's › Problemen bij het koppelen van thermostaten met de Smart Life-app
Problemen bij het koppelen van thermostaten met de Smart Life-app
Lees dit als u problemen ondervindt bij het koppelen van een Herschel-thermostaat met de Smart Life-app.
(Opmerking: T-BT is niet wifi-compatibel en kan daarom niet worden gekoppeld.)
De hoofdoorzaak van problemen bij het koppelen van de app ligt in het feit dat de telefoon en de thermostaat geen verbinding kunnen maken met hetzelfde lokale 2,4 GHz wifi-netwerk.
De ideale koppelingslocatie zou slechts één 2,4 GHz wifi-netwerk hebben zonder netwerkversterkers of andere beschikbare netwerkverbindingen. Veel huizen en kantoren hebben echter meerdere beschikbare netwerken, hotspots en netwerkversterkers die 2,4 en 5 GHz-verbindingen bieden, om nog maar te zwijgen van “Wifi Assist” op uw mobiele telefoon die u probeert over te schakelen naar 4G, sterke signalen van naburige huizen, enz. Het komt dus vaak voor dat uw telefoon op één netwerk is aangesloten (dat misschien niet eens uw thuisnetwerk is), terwijl de thermostaat zelf in eerste instantie geen idee heeft met welk netwerk hij verbinding moet maken uit de vele keuzes die hem worden aangeboden.
We moeten dus de mobiele app en de thermostaat op hetzelfde 2,4 GHz-netwerk aansluiten om ze te kunnen koppelen.
1. Als u na het koppelen de melding ‘Apparaat niet gevonden’ krijgt, voer dan eerst deze stap uit, anders gaat u naar stap 2 hieronder.
Als u ‘Apparaat niet gevonden’ krijgt en slechts één netwerk hebt, zorg er dan voor dat de controller tijdens het koppelen zo dicht mogelijk bij de router staat. Probeer vervolgens te koppelen volgens de procedures in de installatiehandleiding. Zodra u succesvol hebt gekoppeld, verplaatst u de controller naar de beoogde locatie. Houd er echter rekening mee dat, net als bij elk wifi-apparaat, als de thermostaat zich buiten het netwerkbereik van uw router bevindt, u deze niet via de app kunt beheren. U kunt een draadloze thermostaat niet beheren op een netwerkversterker (waar aangesloten apparaten slechts “gasten” zijn). De thermostaat en de app moeten beide gekoppeld zijn en op het hoofdnetwerk worden gebruikt.
2. Voer de volgende stappen uit voor alle andere foutmeldingen die tijdens het koppelen worden weergegeven.
– Als u een Apple iOS-telefoon met ‘Wifi Assist’ hebt, schakel deze dan uit voordat u verdergaat. (U kunt deze functie weer inschakelen nadat het koppelen is voltooid). Hierdoor blijft u verbonden met uw wifi-netwerken thuis.
– Als uw router ‘Dual Band’ is, d.w.z. zowel 2,4 GHz- als 5 GHz-signalen biedt, controleer en wijzig dan het volgende:
Ofwel
– In de verbindingsinstellingen op uw telefoon kan uw router twee SSID’s publiceren: één gemarkeerd met de cijfers 24 en één gemarkeerd met het cijfer 5. Zorg ervoor dat u verbinding maakt met de optie met de cijfers 24.
Of
– In de instellingen van uw router (meestal beschikbaar door 192.168.1.1 in de adresbalk van een webbrowser te typen en vervolgens de gebruikersnaam en het wachtwoord van de router in te voeren op het aanmeldingsscherm van de router) kunt u mogelijk de optie vinden om 5 GHz tijdelijk uit te schakelen. U kunt deze functie na het koppelen weer inschakelen.
Of
– Als uw dual-band router slechts één SSID publiceert, verplaats de telefoon dan zo ver mogelijk van de router terwijl er nog steeds een wifi-verbinding op uw telefoon wordt weergegeven. Omdat 2,4 GHz een sterker signaal is dan 5 GHz, zou het verplaatsen van de telefoon van de router de router moeten dwingen om u de 2,4 GHz-verbinding aan te bieden.
Probeer opnieuw te koppelen volgens de procedure in de handleiding.
Als dit nog steeds niet werkt, moet u de alternatieve koppelingsmodus “AP-modus” van de Smart Life-app proberen. Deze modus dwingt zowel uw telefoon als de thermostaat om op hetzelfde netwerk te staan en moet worden gebruikt in situaties waarin veel signalen beschikbaar zijn (of als u de bediening van het ene netwerk naar het andere verplaatst).
- Klik op het +-teken in het Smart Life-startscherm om een nieuw apparaat toe te voegen.
- Selecteer ‘Kleine huishoudelijke apparaten’ en vervolgens ‘Wifi-thermostaat’, zoals u eerder hebt gedaan.
- Selecteer ‘Andere modus’ rechtsboven in het scherm en selecteer ‘AP-modus’.
- Koppel uw thermostaat gedurende 10 seconden los van de stroom en sluit hem vervolgens weer aan.
- Volg de instructies voor het koppelen van uw specifieke controller. Zorg ervoor dat u de koppelingsknop op de controller ingedrukt houdt totdat u een langzaam knipperende koppelingsindicator ziet.
- Bevestig in de app dat de koppelingsindicator langzaam knippert. Kies vervolgens het netwerk en wachtwoord voor uw thuisrouter en klik op ‘Bevestigen’. Wanneer u dit doet, schakelt Smart Life over naar de netwerkverbindingen van uw telefoon en toont het ‘SMARTLIFE’ als beschikbare verbinding. Selecteer deze optie en maak verbinding. Deze stap zorgt ervoor dat de telefoon rechtstreeks verbinding maakt met uw thermostaat en de inloggegevens voor het netwerk rechtstreeks doorgeeft aan de thermostaat. Hierdoor kan uw thermostaat verbinding maken met het juiste netwerk. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, gebruikt u de terugknoppen om terug te keren naar de Smart Life-app. De app verbreekt dan de verbinding met de thermostaat en maakt opnieuw verbinding met uw thuisnetwerk, waarna het zoeken opnieuw begint en de thermostaat nu wel wordt gevonden, omdat deze nu definitief is verbonden met uw thuisnetwerk.
- Uw thermostaat zou nu op het startscherm van uw app moeten verschijnen.
Als u nog steeds problemen ondervindt, dient u een supportticket in.